Ziekte van Meniere

Sunday, September 11, 2005

Ziekte van Meniere

Ménière

Na een aantal keer in een korte tijd flink ziek te zijn geweest, een hoop draaierigheid, een plotseling gehoorsvermindering aan mijn linkeroor en een harde oorsuis, ben ik eind januari 2005 door de huisarts doorverwezen naar de KNO arts in het Lucas Ziekenhuis.

Na een hoortest, een ENG (evenwichtsonderzoek) en een BAEP (functioneren van de gehoorzenuw) en een MRI scan, bleek dat ik helaas de Ziekte van Ménière (M.) heb.

Wat is M? M. is een chronische ziekte van het binnenoor en wordt gekenmerkt door het aanvalsgewijs optreden van draaiduizeligheid met valneigingen en gehoorsvermindering gepaard gaande met oorsuizen en vaak een drukkend/vol gevoel in het oor. De aanvallen van draaiduizelingen gaan gepaard met misselijkheid, braken, bleek zien en koud zweet. De duizeligheid is niet zo'n duizeligheid als wanneer je te snel opstaat of wanneer je een injectie krijgt. Het is eerder net alsof je onvrijwilllig 4 uur in een draaimolen zit, de hele wereld draait om je heen. Tijdens de aanvallen kun je dus ook niets meer. De aanvallen kunnen varieren in sterkte en in tijdsduur, soms duren ze enkele minuten maar soms ook uren en in zware gevallen zelfs dagen. Tussen de aanvallen door heb je vaak last van een licht gevoel in je hoofd, en een zwevend of 'dronken' gevoel.

Bij elke aanval wordt je gehoor verder aangetast en wordt het oorsuizen erger.Mijn gehoorverlies in februari was 40db (alleen links), begin oktober krijg ik een nieuwe gehoortest om te bekijken hoever mijn gehoor is achteruit gegaan. Een gehoorverlies tot 35 db wordt een lichte slechthorendheid genoemd, van 35 tot 60db wordt gesproken van een matige slechthorenheid, van 60 tot 90 db over ernstige sechthorendheid. Bij een gehoorverlies van meer dan 90 db wordt gesproken over doofheid.

In Nederland leiden naar schatting tien tot vijftienduizend mensen aan M. Waarvan ik er dus nu eentje ben.De precieze oorzaak van M. is nog niet bekend. Waarschijnlijk is er sprake van ophoping (hydrops) van endolymfe, de vloeistif die zich in de binnenste ruimte van het slakkenhuis begint. Een scheurtje in de dunne wand tussen deze (endolymfatische) ruimte en de ruimte erom heen (gevuld met perilymfe), leidt tot een vermening van deze vloeistoffen en kan een aanval geven. De oorzaak van de hydrops is nog onbekend.Stress en drukte veroorzaken de ziekte niet maar kunnen deze wel negatief beinvloeden.

Men kan M. nog niet genezen. Alleen de symptomen onderdrukken. Ik slik 2 soorten medicijnen voor de M. Betahistine waarvan ik 3x daags 16 mg slik en Cinnarizinne, dit slik ik alleen bij aanvallen of lange perioden van onevenwicht. Daarnaast heb ik een prismabril aangeschaft bij Dr. Vente in Alphen aan de Rijn. Het evenwichtsorgaan heeft namelijk ook invloed op de oogspieren. De aanvallen gaan vaak gepaard met rukkende oogbewegingen (nystagmus). Omgekeerd heeft de oogspierspanning invloed op het evenwichtsorgaan. De Utermöhlen prismabril beïnvloedt deze wisselwerking.

wordt vervolgd......

0 Comments:

Post a Comment

<< Home